Líder skupiny. Líder krajiny. Líder tímu. Líder sem, líder tam. Zdá sa, že tento pojem sa v našom slovníku a v oblasti pracovného trhu udomácnil. Zrejme by sme na internete našli aj niekoľko článkov o tom, ako byť správny, dokonalý líder. Až na to, že dokonalý líder neexistuje. Alebo existuje?
Dokonalý líder je mýtus. Predstava o tom, že líder je ten, ktorý pozná odpovede na všetky otázky, riešenia na všetky problémy, nerobí chyby a vie vždy primerane reagovať na hocijakú situáciu, ktorá sa objaví. Ak máme v mysli práve takúto predstavu o správnom lídrovi, nikdy sa k nej nepriblížime. A to z úplne jednoduchého dôvodu… takýto človek neexistuje. Ak vyznávame predstavu dokonalého lídra, nečudujme sa, že ľudia majú pocit, že nie sú na pozíciu lídra vhodní. Ako to teda je?
Líder nie je šéf
Dôležité je uvedomiť si, že líder, ktorý riadi, nie je vždy líder. Lídrom sa pomerne nešťastne v dnešnej dobe označuje každý, kto je na riadiacej pozícii, má pod sebou tím ľudí, ktorým zadáva prácu. Je ale potrebné uvedomiť si rozdiel medzi lídrom a šéfom. Zatiaľ, čo líder ľudí vedie, šéf ich riadi.
Človek sa lídrom nenarodí
Preto by sme mohli líderstvo chápať ako umenie viesť ľudí. Lídrom sa človek nenarodí. Samozrejme, sú ľudia, ktorí majú charakterové predispozície, ale ich charakter z nich automaticky nerobí dobrých lídrov. Človek sa lídrom stáva postupne. Učí sa s každou situáciou, s každým novým človekom v tíme. Ak je niekto považovaný za dobrého lídra sú za tým roky skúseností a sebavzdelávania sa. Preto nezabúdajme, že lídrom sa môže stať ktokoľvek.
Chyby sú prirodzenou súčasťou líderstva
Líder je obyčajný človek a ako každý jeden človek začínal od samého začiatku. V spoločnosti, ktorá kladie dôraz na dokonalosť, môžeme nadobudnúť pocit, že robiť chyby je zlé. Chyby sú však prirodzenou súčasťou nášho života a patria do celkového procesu učenia sa. Líder robí chyby, preberie za tieto chyby zodpovednosť a poučí sa z nich. Nemôžeme si mýliť lídra s vešticou, ktorá vie predvídať výsledky svojich rozhodnutí. Líder môže zvoliť podľa svojho vedomia najvhodnejšie riešenie situácie a nakoniec to môže dopadnúť úplne inak, ako plánoval. Aj to je súčasť líderstva.
Mix líderských štýlov
Určite sú vám známe základné líderské štýly: demokratický, liberálny, autoritatívny. Okrem nich však existuje veľmi veľa ďalších delení, výberov top najlepších štýlov pre lídra, atď. Teória je to super, prax je trošku iná. Líderský štýl nie je nič iné, než to, akým štýlom pristupujeme k ľuďom v tíme, k vedeniu tímu k stanovenému cieľu, k podávaniu spätnej väzby, k riešeniu nečakaných situácií, či konfliktov. Plus keď k tomu pripočítame naše charakterové vlastnosti, aktuálne rozpoloženie, skúsenosti vyjde nám celkom zaujímavý mix. A to je v poriadku. Štýl nie je jednozložkový, ale je to kombinácia mnohých faktorov, ktoré sa navzájom dopĺňajú. Štýl je živý a mení sa. Líder bude inak pristupovať ku skupinke začínajúcich členov tímu, ktorí sa ešte len hľadajú, a inak ku skúseným odborníkom, ktorí si už vedia sami určiť postupy. Iný spôsob komunikácie zvolí pri riešení problému a iný pri podávaní spätnej väzby.
Poznanie „svojich ľudí“
Na to, aby mohol byť človek lídrom potrebuje tím, ktorí by mohol viesť. To je celkom logické. Podstatné však je to, aby tím vnímal lídra ako lídra. Z mojich vlastných skúseností je podľa mňa najdôležitejšia autenticita a ľudskosť. Čo to ale znamená? Byť autentický a ľudský znamená netváriť sa ako nedotknuteľná osoba, ktorá nerobí chyby. Ak máte zlý deň, povedzte to svojmu tímu. Ak sa vám niečo podarilo, pochváľte sa tímu. Ak chceme byť lídrami je dobré poznať ľudí, ktorých máme v tíme. Spoznáme ich vtedy, keď sa budeme zaujímať o ich názory, očakávania, ale aj obavy. Líder by sa mal snažiť spoznať svoj tím, nebyť s nimi len pri práci, ale keď s nimi budeme vďaka voľnočasovým aktivitám zdieľať spoločné zážitky.
Aktívne počúvanie ako alfa a omega
Všetci to dobre poznáme. Každému z nás dobre padne, keď nás niekto pochváli, keď sa nám niečo podarí. Rovnako dobre nám padne, keď nás niekto vypočuje v prípade, že sa nám niečo nedarí. Uznanie a aktívne počúvanie sú dôležitými prvkami líderstva. Na ľudí v tíme pôsobí motivujúco, keď ich líder vníma, čo ich trápi, čo práve riešia. Vypočutie, prejavenie podpory je tiež jedna z foriem ako motivovať tím. Keď hovorím o počúvaní, nie je to len tak obyčajné počúvanie a prikyvovanie, ale aj vnímanie informácie, ktorú sa nám človek snaží odovzdať.
Líderske zručnosti sú a budú vždy žiadané. Aj v dobe digitálnych technológií. Výhodou je, že každý z nás sa môže lídrom stať. Byť takým lídrom, akým by sme chceli byť, je dlhá cesta cez skúsenosti, učenie sa z vlastných chýb a sebavzdelávanie sa.
Zlepšiť sa v líderských zručnostiach je možné aj na našom akreditovanom školení Akadémia lídrovania alebo na víkendovke Zážitkovica.
Autor: Monika Mudroňová (vedúca školiteľského tímu)
Monika sa vo svete dobrovoľníctva a neformálneho vzdelávania pohybuje skoro 10 rokov. Jej prvý medzinárodný tábor bol na Slovensku v roku 2012. Tento tábor Japonsko vs. Slovensko ju motivoval k lídrovaniu táborov na Slovensku. Odvtedy každé leto lídrovala tábory na Slovensku. Neskôr začala pracovať na INEX-e ako EDS koordinátorka. Momentálne má na starosti incoming, pôsobí ako vedúca školiteľského tímu a vedie školenia lídrov na Slovensku a reprezentáciu INEX Slovakia na pracovných stretnutiach v zahraničí.